برچسب اصالت چیست؟

مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی سالم یکی از بزرگترین دغدغه های جامعه امروز است. با توجه به اینکه بخش زیادی از این کالاها از کشور های دیگر وارد کشور ما می‌شود، کنترل و نظارت سازمانهای ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت می‌باشد. یکی از راه های اطمینان از اصالت و سلامت این گونه کالاها وجود برچسب های اصالت بر روی کالا می‌باشد.

لذا سازمان غذا و دارو برای کلیه محصولات سلامت محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی‌نموده است. از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ نوع جدیدی از برچسب های اصالت در نظام رهگیری و ردیابی فرآورده های سلامت محور معرفی شد که به نام برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت می‌باشند و درحال حاضر هیچگونه برچسب دیگری مورد تایید سازمان نمی‌باشد.

مشخصات برچسب های ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت

برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارای بخش های زیر می‌باشد:

راه های بررسی و کنترل اصالت کالا در برچسب های جدید

۱- استعلام از طریق آدرس www.ttac.ir

شما می‌توانید با وارد شدن به وب سایت فوق و وارد کردن هر کدام از کدهای مورد نظر در محل خاص خود، اصالت کالای خریداری شده را استعلام نمایید.

2- استعلام از طریق سامانه پیام کوتاه یا تلفن گویا

بر روی برچسب های اصالت، شناسه اصالت درج گردیده است. این شناسه یک کد ۱۶ رقمی‌بوده و توسط لایه ای پوشانده شده است که پس از خراشیدن و برداشتن این لایه توسط مصرف کننده آشکار خواهد شد. این شناسه را می‌توان از طریق شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا شماره تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵  مورد بررسی و کنترل قرار داده و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل نمود.

3- استعلام بارکد مندرج بر روی برچسب ( QR )

بارکدهای مندرج بر روی برچسب را می‌توان از طریق تلفن همراه هوشمند بازخوانی کرد. جهت بازخوانی این

بارکدها بایستی حتما سامانه TTAC بر روی گوشی تلفن همراه نصب گردد.

barnds